We onderzoeken klachten met betrekking tot verbroken verbindingen, zowel voor gesprekken als internetsessies, altijd zeer uitvoerig. De oorzaak van deze klachten blijkt vaak niet bij het mobiele netwerk te liggen. Veel voorkomende andere oorzaken zijn bijvoorbeeld een defect aan het toestel, verkeerde toestelinstellingen of verouderde toestelsoftware. Recentelijk is er echter nog een oorzaak met stip bijgekomen: het verkeerd gebruiken van de Duo Sim oplossing. 

Een Duo Sim omvat twee identieke simkaarten en is onder andere te verkrijgen in de T-Mobile shops. De Duo Sim biedt een oplossing om een enkele aansluiting te gebruiken op twee verschillende toestellen, zonder dat je een simkaart hoeft te wisselen. Denk hierbij aan het regelmatig wisselen tussen twee toestellen of bijvoorbeeld het gebruik van een toestel met een ingebouwde car kit naast een los toestel (buiten de auto).

T-Mobile adviseert om twee Duo Sims nooit tegelijkertijd te gebruiken. Ook al geven beide toestellen tegelijkertijd aan ‘bereik’ te hebben, er is altijd maar één toestel daadwerkelijk geactiveerd op het netwerk. Het is lastig in te schatten welke van de twee toestellen dat is, zeker als het om twee smartphones gaat of een smartphone en een tablet PC of laptop. Deze apparaten maken namelijk veel contact met het netwerk. Ze wisselen constant tussen ‘actief’ en ‘inactief’ zonder dat je het door hebt. De verbinding met internet of een gesprek kan spontaan verbreken, sms’jes kunnen vertraagd of helemaal niet ontvangen worden en gesprekken kunnen niet opgezet worden. Dit gebeurt vooral bij het gelijktijdig gebruiken van de combinatie smartphone en tablet PC.

Bij T-Mobile kun je kiezen uit een speciaal abonnement of prepaid plan voor tablet PC’s. Voor mobiel internet op je laptop is een breed scala aan abonnementen beschikbaar.