Voor het tweede jaar op rij publiceren we vandaag ‘ons’ MVO jaarverslag. Ik zeg hier ‘ons’ omdat het een verslag is waarin je kennis kunt maken met een aantal van mijn collega’s, maar ook met twee partners van T-Mobile. Graag neem ik je even mee in de duurzame wereld van T-Mobile.

Aan het woord is Claire de Rooij. Zij is MVO Manager binnen T-Mobile.

Duurzaamheid is niet meer weg te denken in ons dagelijks werk en leven; het klinkt misschien als een dooddoener, maar dat is het niet. Voor mijzelf in ieder geval niet, want ik ben de hele dag bezig met MVO en duurzaamheid. Als MVO manager ben ik verantwoordelijk voor het MVO beleid van T-Mobile. Dat betekent dat ik me bezighoudt met onze MVO strategie, maar ook met de interne en externe communicatie over MVO, het onderhouden van contacten met belangrijke in- en externe stakeholders en dat ik de woordvoering verzorg over MVO onderwerpen. De afgelopen periode ben ik vooral bezig geweest met het MVO jaarverslag wat vandaag gepubliceerd is.  Als ik terugkijk op het afgelopen jaar, dan ben ik trots op wat we met elkaar bereikt hebben. We hebben met elkaar weer een stap verder gezet in duurzaamheid. Nieuwsgierig geworden? Hieronder een aantal van de hoogtepunten van 2010. 

ISO 14001 CertificaatCertificaat behaald 
Het afgelopen jaar hebben we ons met z’n allen ingezet om als eerste telecomaanbieder in Nederland het ISO certificaat voor milieumanagement te behalen. Dit helpt ons om de aandacht voor milieu en duurzaamheid binnen T-Mobile te verankeren. En het zorgt ervoor dat we bij de les blijven. Want ISO 14001 betekent dat wij ons blijvend inzetten om onze milieu- en energieprestaties te verbeteren. Dat begint bij simpele dingen als je computer uitzetten, het licht uitdoen en afval scheiden en gaat verder in complexe zaken als vervanging van apparatuur in ons netwerk. In ons MVO verslag maak je kennis met mijn collega Hennie de Koning. Hij is binnen T-Mobile verantwoordelijk voor ons energiebeleid. Het afgelopen jaar heeft hij zich hard gemaakt voor het behalen van 100% groen energieverbruik van heel T-Mobile.

GSM Retourplan
Een andere mijlpaal was de lancering van het GSM Retourplan. Samen met medewerkers van PostNL (voorheen TNT Post) hebben we deze stichting opgezet en zetten we ons in om zoveel mogelijk oude mobieltjes in te zamelen. Met de opbrengst steunen we goede doelen als War Child. In het eerste jaar van het GSM Retourplan hebben we met de hulp van bedrijven, scholen en particulieren ruim 37.000 mobieltjes ingezameld. Een mooie prestatie.

Partnership War Child
We zijn trots op het bijzondere partnership wat we sinds eind 2007 hebben met War Child. T-Mobile is de communicatiepartner van War Child en verzorgt bijvoorbeeld alle mobiele communicatiediensten van medewerkers van War Child op het hoofdkantoor en in het veld. In de hulpverlening van War Child speelt communicatie een belangrijke rol. Soms letterlijk, zoals bij het programma Conn@ct Now, waarbij kinderen en jongeren ondermeer via (mobiele) telecommunicatie kunnen worden bereikt en met elkaar in contact worden gebracht. In het MVO verslag komt Mark Vogt, directeur van War Child aan het woord over ons bijzondere partnership.

Klanten betrekken bij MVO
Wij vinden het belangrijk om onze klanten, zoveel mogelijk te betrekken bij MVO en duurzaamheid. Zo hebben onze klanten de mogelijkheid om hun punten in de spaarprogramma’s van T-Mobile aan War Child te doneren. In 2010 werd op deze manier 60.000 euro gespaard voor War Child. Maar ook op andere manieren leveren onze klanten een belangrijke bijdrage aan duurzaamheid. Zo maken veel van onze klanten al gebruik van de digitale factuur, leveren ze hun oude mobieltjes in en bestellen ze in toenemende mate duurzame producten in de spaarcatalogus (zoals een iPhone oplader op zonne-energie).

Wil je alle ins en outs weten, dan nodig ik je graag uit ons jaarverslag te lezen en me te laten weten wat je ervan vindt!