Een koe van 10 tonDe zomer komt er weer aan. En voor veel mensen is dat het moment om grote evenementen te bezoeken. Lowlands, Extrema Outdoor en de Koninklijke Landmachtdagen hebben één ding gemeen; ze trekken enorme aantallen bezoekers. En al deze bezoekers zijn inmiddels gewend te kunnen bellen en sms’en. Maar ook het gebruik van WhatsApp of Facebook uploads zijn niet meer weg te denken tijdens dit soort evenementen. 

Evenementen zoals Pinkpop en Lowlands worden vaak georganiseerd op locaties waar normaal gesproken weinig mobiele telefoon activiteit plaatsvindt. Dit en het grote aantal bezoekers zijn de twee factoren die ervoor zorgen dat het netwerk de toename in bel-, sms-, en dataverkeer op dat moment niet aan kan. Het netwerk is op dergelijke locaties vaak niet ingericht op grootschalige evenementen. Maar dat is voor jou als bezoeker van zo’n evenement niet van belang. Uiteraard wil je met al je vrienden dat gave concert gewoon kunnen delen.

Om dit mogelijk te maken en het mobiele verkeer in goede banen te leiden plaatst T-Mobile bij bepaalde evenementen tijdelijke zendmasten op of rond het evenemententerrein; dit zijn de zogenaamde COWs, (Cell on Wheels, of te wel; zendmast op wielen). Nu lijkt dit waarschijnlijk een simpele oplossing, maar er komt nogal wat bij kijken. Zo duurt het verkrijgen van vergunningen en het plaatsen van een COW ongeveer 6 weken en kost het rond de 20.000 euro per evenement.

Waar en wanneer dan wel een COW?
Om te kunnen bepalen waar en wanneer we een COW gaan plaatsen, wordt aan het begin van het jaar, door een speciaal team binnen T-Mobile, een analyse gemaakt van alle grote evenementen (>20.000 bezoekers). Hierbij wordt gekeken naar de bezoekersaantallen (ook van voorgaande jaren), locatie en het type evenement. Uiteraard spelen (verwachtte) bezoekersaantallen ook een grote rol, echter de locatie is nog belangrijker. Een evenement als Koninginnedag in Amsterdam trekt honderdduizend bezoekers, maar wel verspreid over de stad. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een evenement als Extrema Outdoor waarbij ongeveer 50.000 bezoekers op één plek bij elkaar komen, op hetzelfde moment.

In zo’n geval is het inzetten van een COW belangrijk. Wanneer besloten is een COW te plaatsen, en er is toestemming verleend door de evenementenorganisatie en/of de gemeente, wordt er een geschikte locatie op of rond het evenemententerrein gezocht waarbij de tijdelijke zendmast optimaal zijn werk kan doen voor de bezoekers. Daarna kan het opbouwen en installeren beginnen. Met als doel dat jij tijdens dat evenement waar je al de hele zomer naar uitkijkt, kunt bellen, sms’en en internetten. Want het liefst deel je natuurlijk de hele zomer met je vrienden!

Benieuwd naar de evenementen waar T-Mobile deze zomer een COW plaatst? Hier een greep uit de evenementen waar je via onze COWs deze zomer kunt bellen, sms’en en internetten:

Awakenings, Lowlands, Parkpop, Mystery Land, Zwarte Cross, Pinkpop, Dance Valley, Welcome to the Future, Bavaria City Racing, KLM Open, Decibel Outdoor, Nijmeegse Vierdaagse en nog vele andere evenementen.

Wil je na het lezen van dit artikel ook weten hoe het opbouwen en installeren van een COW in z’n werk gaat? Lees dan ook het artikel ‘Een COW installeren: hoe werkt dat nou?’